מה הסיכוי ללדת פג בפעם השנייה?

patrisyu
לידת פג בפעם השנייה

על פי ההגדרה הרפואית פג מוגדר – כל ילוד מתחת ל- 2.5 קילו. הסיכוי ללדת פג בפעם השנייה גבוהה יותר מאשר אישה שלעולם לא ילדה פג. הסיבות קשורות באופן חד משמעי לסיבות אשר הביאו ללידת פג בפעם הראשונה. מהן הסיבות להולדת פג ואיך זה קשור להיסטוריה הרפואית של האם?

מאת: ד”ר הלל וקסלר 

מבנה אנטומי של הרחם

patrisyu
לידת פג בפעם השנייה

הסיבות העיקריות להולדת פג קשורות למבנה אנטומי של הרחם אשר אינו עומד בנטל נשיאת ההיריון עד תומו. הרחם נוצר משני צינורות המתמזגים לחלל רחם אחד, עם צוואר רחם אחד, הנעוץ בחלקו העליון של הנרתיק. מומים הקשורים לתקלה במיזוג הצינורות, מביאים למבנה אנטומי לקוי כגון רחם דו קרני.

מצב זה מתרחש כאשר קיימים צוואר אחד ושני קרניים של גוף רחם, כל אחד מהם נפרד ממשנהו ולפיכך נפח הצינור ומבנה השריר לקויים. ליקוי זה מביא ללחץ רב מידי על צוואר הרחם וידוע כסיבה ברורה ללידות מוקדמות.

מבנה אנטומי של צוואר הרחם

imagerymajestic
ד”ר הלל וקסלר – לידת פג בפעם השנייה

סיבה נוספת להולדת פג היא מבנה אנטומי של צוואר הרחם. הצוואר מהווה חלק משריר הרחם והיחס בין סוגי הרקמות שמרכיבות אותו, גורם לכך שהוא עומד בנטל לחץ ההיריון עד סופו ואינו מאפשר את פליטת תוכן ההיריון בטרם עת.

לעיתים, מסיבה בלתי ברורה מבנה הרקמות גורם לרכות מוגזמת בצוואר, מה שגורם לירידה בכושר עמידה בלחץ ההיריון מתוך חלל הרחם ולכן ההיריון נפלט מוקדם מאוד (בדרך כלל בתחילת החודש החמישי שישי).

סיפור מיילדותי כושל

סיפור מיילדותי כושל הוא מקרה בו היולדת עברה מספר הפלות מאוחרות. ניסיון כושל זה מביא לצורך בבירור תקינות צוואר הרחם, שנעשה על ידי צילום רחם המדגים את הפי החיצון והפי הפנימי של צוואר הרחם עצמו. ככל שמתרחשת פתיחת פי פנימי מעל 6 מילימטר, מאובחנת אי ספיקת הצוואר שמצריכה התערבות מיידית. בין הסיבות המנויות על פגיעה בצוואר הרחם קיים גם ביצוע הרחבה ניכרת של הצוואר שהיא הרחבה יזומה של הצוואר בהפלות מאוחרות.

מי שעברה מספר הפלות מאוחרות וצורך בהרחבת צוואר הרחם, מסתכנת בפגיעה בכושרו ובתקינותו של הצוואר בהריונות הבאים הרצויים. לשם כך מבצעים קשירה יזומה של צוואר הרחם כבר בשבוע 12-13, על ידי תפר בצוואר הרחם, על פי שיטת מקדונלד או שירוטקר. תפר זה מחזק את כושר עמידות הצוואר בפני הלחץ של ההיריון.

דוקטור הלל וקסלר הוא בעל מרפאה למעקבי הריון, מיילד ומנתח בחדר הלידה של בית החולים לניאדו ובעל ניסיון רב ברפואת נשים.

הלל וקסלר

ד"ר הלל וקסלר, בי"ח לניאדו - אולטרסאונד, מעקב הריון, ניתוחים קיסריים, הריון בסיכון גבוה ועוד. ליצירת קשר: 09-8624444 מלחמת ששת הימים 20 נתניה

More Posts

Follow Me:
Google Plus

About הלל וקסלר 23 Articles
ד"ר הלל וקסלר, בי"ח לניאדו - אולטרסאונד, מעקב הריון, ניתוחים קיסריים, הריון בסיכון גבוה ועוד. ליצירת קשר: 09-8624444 מלחמת ששת הימים 20 נתניה